Wednesday, 21 January 2015

ဆရာႀကီး ပါေမာကၡ ေဒါင္တာေအးေက်ာ္ ရဲ႕ သမိုင္း

ဆရာႀကီး ပါေမာကၡ ေဒါင္တာေအးေက်ာ္

Photos from မာန္ေအာင္ ကိုရဲ's post in ရခိုင္သားတိစုေပါင္းရာ

၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ဂၽန္ႏၽဴဝါရီလ ၁၉ ရက္နိက အေမရီကန္ႁပည္ေထာင္စု၊ နယူးေယာ့ႃမိဳ႔၌ ကြယ္လြန္အနိစၥေရာက္လားသည့္ ရခိုင္အမၽိဳးသားတတ္သိပညာသွ်င္၊ မၽိဳးခၽစ္ပုဂၢိဳလ္၊ ဆရာႄကီး ပါေမာကၡ ေဒါက္တာဧေကၽာ္အား လြမ္းဆြတ္၊ သတိရ၊ ေလးစားမႈမၽားႏွင့္အတူ သူ႔ဘဝအတၴဳပၸတၲိအေႂကာင္း တစိတေစာင္းအား ႏိုင္ငံတကာ ေရးရာရကၡိဳင္သတင္းစၪ္ မွ ဂုဏ္ႁပဳေဖၚႁပအပ္ပါသည္။
(ႃပီးခသည့္ႏွစ္မၽားအတြင္း ဆရာႄကီးႏွင့္အိန္တာဗၽဴးမၽားႁပဳလုပ္စၪ္ သူ႔နာမည္အား အကၡရာ ‘ဧ’ ႏွင့္စာလံုး ေပါင္းပီးရန္ ေတာင္းဆိုမႈႁပဳခပါသႁဖင့္ ေအဂု ဘဝအတၴဳပၸတၲိေဖၚႁပခၽက္၌ ဆရာႄကီး၏နာမည္အား “ဧေကၽာ္” ဟု သံုးႏႈန္းေဖၚႁပအပ္ပါသည္။)
 အငယ္ေခၽဘဝ

ဆရာႄကီးအား ရခိုင္ႁပည္၊ ေတာင္ကုတ္ႃမိဳ႔ နယ္၊ တန္းလႊဲေခၽာင္း (ကူးတို႔ဆိပ္)ေကၽးရြာ၌ ဖ ခင္ ၪီးေမာင္လူ၊ မိခင္ ေဒၚလွဝင္းၪီး ရို႔မွ ၁၉၃၆ ခုႏွစ္၊ ဒီဇီမ္ဘာလ (ရက္ကို တိကၽစြာ မသိရပါ) တြင္ ဖြားႁမင္ခသည္။ မြီးခၽင္း ၇ ၪီးဟိသည့္အနက္ ေမာင္ ဧ ေကၽာ္မွာအငယ္ဆံုးႁဖစ္သည္။ ၪီးေမာင္လူမွာ ကုန္သည္ တၪီးႁဖစ္ႃပီး လယ္ယာလုပ္ငန္းကိုလည္း လုပ္ကိုင္သူႁဖစ္ သည္။ အငယ္ေခၽဘဝကပင္ ေမာင္ဧေကၽာ္သည္ စာပီ ဖတ္ရွဴေလ့လာရန္ လြန္စြာစိတ္ဝင္စားတတ္သည္။ ငယ္ရြယ္ စၪ္ဖုန္းႄကီးေကၽာင္းသားဘဝတြင္ ေႁပာင္လက္နိန္ေသာ ေကၽာက္သင္ပုန္းထက္၌ ကံ့ကူဆံႏွင့္စာရြီးရႃပီးလက္ရီး လက္သားလည္း အလြန္လွပသူႁဖစ္လီသည္။ ရိုးသား၊ ႄကိဳး စားစြာႁဖင့္ စာႄကိဳးစားသူတၪီးႁဖစ္ႃပီး အတန္းတိုင္းကို ဂုဏ္ ထူးႁဖင့္ ေအာင္ႁမင္ခသည္ဂၽည္းႁဖစ္သည္။ အတန္းမၽားတြင္ လည္းေကာင္း၊ စာစီစာကံုးႏွင့္အႁခားႃပိဳင္ပြဲမၽားတြင္လည္း ေကာင္း ဆုတံဆိပ္ေပါင္းမၽားစြာကို ရဟိခသူလည္းႁဖစ္ပါ သည္။

ေမာင္ဧေကၽာ္၏ဘဝတြင္ အဖိုးမႁဖတ္ႏိုင္သည့္ အမြီတခုကို သူ႔ဖခင္ထံမွ အငယ္ေခၽကပင္ ရဟိခလီသည္။ ထိုအရာကား အႁခားမဟုတ္။ အေႁမာ္အႁမင္ႄကီးလြန္း သည့္ သူ႔ဖခင္၏ “ႁဖစ္လိုသည့္ဆႏၵကို မည္သည့္အခါမွ အာရံုမပၽက္စီႏွင့္၊ မီးေရာင္စံုကိုႁမင္၍ အာရံုမႁပန္႔လြင့္စီႏွင့္” ဟူေသာ ဘဝသမိုင္းဝင္အမွာစကားပင္ႁဖစ္ပါသည္။

တကၠသိုလ္ေကၽာင္းသားဘဝႏွင့္ အိမ္မက္ အစ

စာႄကိဳးစား၍ အတန္းတိုင္းကို အဆင့္ႁမင့္စြာႁဖင့္ ေအာင္ေအာင္ႁမင္ႁမင္ေကၽာ္ႁဖတ္လာသည့္ ကို ဧေကၽာ္သည္ အႃခီခံပညာအထက္တန္းေအာင္ႁမင္ႃပီးေနာက္ အဆင့္ႁမင့္ ပညာရပ္မၽားကိုေလ့လာဆည္းပူးရန္အတြက္ ၁၉၅၅ ခုႏွစ္ တြင္ ေကၽာက္ႁဖဴေကာလိပ္ သို႔ေရာက္ဟိခ လီသည္။ ကိုဧေကၽာ္သည္ႏိုင္ငံေရး အေတြးအေခၚ (Political Thought) အႃခီခံကို ေကၽာက္ႁဖဴေကာလိပ္မွရဟိခႁခင္းႁဖစ္ႃပီး သူႏွင့္ ဆ ရာ ၪီးစံေကၽာ္ထြန္းရို႔မွာ ေကာလိပ္ေကၽာင္းနိန္ဖက္၊ စာဖတ္ဖက္မၽားႁဖစ္ခကတ္ လီသည္။ ယင္းအခၽိန္က ေကၽာက္ႁဖဴေကာလိပ္တြင္ ကိုစံေကၽာ္ထြန္းက ဒုတိယႏွစ္ေကၽာင္းသားႁဖစ္ႃပီး ကို ဧေကၽာ္က ပထမႏွစ္ေကၽာင္းသားႁဖစ္၏။

ကိုဧေကၽာ္သည္ ေကၽာက္ႁဖဴေကာလိပ္တြင္ ၂ ႏွစ္ ပညာဆည္းပူးႃပီးေနာက္ ပထမႏွစ္ (ဘီေအ)တန္းကို သင္ႂကားရန္အတြက္ ၁၉၅၇ ခုႏွစ္တြင္ရန္ကုန္တကၠသိုလ္သို႔ စတင္ေရာက္ဟိသည္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ႏွင့္ မိတ္ဆက္ သည့္ ပထမႏွစ္ထဲမွာပင္ သူ၏အိမ္မက္ စတင္ခလီသည္။ တကၠသိုလ္တြင္ သူ၏ ဆရာရင္းမၽားႁဖစ္သည့္ ၪီးတင္ေမာင္ ေဌး၊ ၪီးတင့္လႊင္ (ႁမန္မာစာႏွင့္ပါဠိဘာသာဌာန)၊ ၪီးလွထြန္း (သမိုင္းဌါန)၊သွ်မ္းအမၽိဳးသားဆရာ ၪီးေစာထြË္မွတ္ဝင္း (ဗုဒျြ တကၠသိုလ္) စသည့္ ဆရာေကာင္း၊ သမားေကာင္းမၽား၏ စာပီႏွင့္ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ တတ္ေႁမာက္ႏိုင္နင္းကြၽမ္းကၽင္မႈ၊ ေႁပာဆိုဆက္ဆံေရးအရာ၌ ယၪ္ေကၽးရည္မြန္၍ ႏွစ္လိုဖြယ္ အတိဟိမႈ၊ ကတီပါဖိနပ္ကိုစီး၊ ဗန္ေကာက္ဒယားကို ကၽဂၽနဏဝတ္ကာ ေခါင္းေပါင္းစတလူလူႁဖင့္ ဟန္ကၽလွ သည့္ ရုပ္ရည္သြင္ႁပင္မၽားကို နိတဓူဝ ႁမင္တြိနိန္ရသည့္ ပထမႏွစ္ေကၽာင္းသားေခၽ ကို ဧေကၽာ္သည္ အထက္ေဖၚႁပ ပါတကၠသိုလ္ဆရားမၽားကို အားကၽစြာႁဖင့္ ထိုဆရာမၽားကဲ့ သို႔ပင္ ‘တကၠသိုလ္တြင္ဆရာႁဖစ္လိုေရး’ ဟူသည့္ အိမ္မက္ ရွည္ႄကီးကို သူ၏ရင္ထဲတြင္ စတင္ သေႏျြ တည္ခပါလီသည္။

ကိုဧေကၽာ္တြင္ ‘တကၠသိုလ္ပါေမာကၡႁဖစ္ ေရး’ ဟူသည့္ အိမ္မက္သည္ဇာမွ်ေလာက္ခိုင္မာခသည္ဟူမူ -သူ၏ထီးတြင္‘ဧေကၽာ္ (ဘီေအ၊ အမ္ေအ၊ ပီအိတ္ခၽ္ ဒီ)’ ဟူေသာစာတမ္းကို အပ္ႁခည္ႏွင့္သီကံုးရြီးထိုးထားသည္ ႁဖစ္ရာ ထိုအႁခင္းအရာအား ႁမင္ရသူအေပါင္းမွာ တခၽိဳ႔ လည္း ဟားတိုက္၊ တခၽိဳ႔လည္း ႃပံဳးတံု႔တံု႔၊ တခၽိဳ႔က ‘သနားစရာေခၽ’ ဟူေသာအႂကည့္ႁဖင့္ႂကည့္ႁခင္း စသည္ ပၽက္ရည္ႁပဳသည့္ တုန္႔ႁပန္မႈမၽားကို အႃမဲတမ္းလိုလိုရဟိခသည္ဟု ဆိုပါ သည္။ သို႔ေသာ္ မည္သည့္အရာက မွ ကိုဧေကၽာ္၏ အိမ္မက္အေကာင္ အထည္ေဖၚေဆာင္မႈကို တားဆီးရန္ မစြမ္းႏိုင္ခ ပါေခၽ။ အခက္အခဲမၽား၊ အတားအဆီးမၽားေပၚေပါက္ႄကံဳႄကိဳက္လာတိုင္း သူ႔ဖခင္၏ အမွာစကား ကို အမွတ္ရလာမိသည္ႏွင့္အမွ် ထိုအတားအဆီးမၽား၊ စိန္ေခၚမႈမၽား အား လံုးကို ဖခင္၏စကားမၽားက ေတာ္လွန္ပစ္သည္ ဟု ဆရာႄကီး က ဆိုပါ သည္။

တကၠသိုလ္တြင္ဆရာႁဖစ္ရန္မွာ ေဒါက္တာ (ပီအိတ္ခၽ္ဒီ) ဘြဲ႔ကို ရဟိမွႁဖစ္မည္။ ထိုအတြက္ ႏွစ္ေပါင္းမၽားစြာ၊ အတန္းေပါင္းမၽားစြာကို ေကၽာ္ႁဖတ္ကာ ႏိုင္ငံႁခားသို႔လားေရာက္ပညာသင္ႂကားမွႁဖစ္မည္။ ထိုအခၽိန္က ပါေမာကၡဘြဲ႔မၽားကို ႁမန္မာႏိုင္ငံတြင္သင္ယူ၍ မရေခၽ။ ရခိုင္ ႁပည္၊ ေတာင္ကုတ္ႃမိဳ႔နယ္၊ ေကၽးရြာေခၽတရြာတြင္ မြီးဖြါးႄကီးႁပင္းလာခ သည့္ ကိုဧေကၽာ္အတြက္ ပီအိတ္ခၽ္ဒီဘြဲ႔ရဟိသည္အထိ ပညာသင္ႂကား ေရးမွာ အလြန္ပင္ရွည္လွ်ားဝီးလံသည့္ခရီးခဲတခုပင္ႁဖစ္ခပါလိမ့္မည္။ သို႔ ေသာ္တစံုတရာအား အေဂါင့္အမွန္ ရလို၊ ႁဖစ္လိုစိတ္ႁဖင့္ရည္မွန္းခၽက္ကို မၽက္ႁခည္အႁပတ္မခံပဲ ကၽားကုတ္ကၽားခဲႄကိဳးစားသူမၽားအတြက္ မႁဖစ္ႏိုင္ဟူေသာအရာကား မဟိပါေခၽတကား။ အရာအားလံုးႁဖစ္ႏိုင္သည္မၽား၊ ႁဖစ္ေကာင္းသည္မၽားဂၽည္းပင္မဟုတ္ပါလား။

အမၽိဳးသားစာပီဆုရ ဆရာ ၪီးဧေကၽာ္

သူ၏ မဆုတ္မနစ္ေသာ လံု႔လ၊ သူ႔ဖခင္၏ ဘဝသမိုင္းဝင္ အမွာ စကားမၽားႁဖင့္ထံုမႊမ္းႄကီးႁပင္းကာ ကၽားကုတ္ကၽားခဲႄကိဳးစားတတ္ေသာ ကိုဧေကၽာ္သည္ တကၠသိုလ္ပညာရပ္မၽားကို တႏွစ္ႃပီးတႏွစ္ ေအာင္ႁမင္ ကာ ဝိဇၨာဘြဲ႔(ဘီေအ)ကို ၁၉၅၉ ခုႏွစ္တြင္ ရဟိခသည္။ ဝိဇၨာဂုဏ္ထူးဘြဲ႔(B.A. Honors.) ကို ၁၉၆၀ ခုႏွစ္တြင္ ရဟိခႃပီး ထိုအခၽိန္မွစ၍ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္တြင္ဆရာအႁဖစ္ဝင္ေရာက္လုပ္ကိုင္နိန္ဗၽာယ္ႁဖစ္သည္။ ထို ေနာက္ဂုဏ္ထူးတန္းသို႔ဆက္တက္ကာ ‘ႁမန္မာႏိုင္ငံေကၽာင္းသားလႈပ္ သွ်ားမႈသမိုင္း (၁၉၂၀-၁၉၄၀)’(History of Student Movement in Burma 1920-1940) စာတမ္းႁဖင့္ မဟာဝိဇၨာဘြဲ႔ (M.A.) ကို ၁၉၆၄ ခုႏွစ္တြင္ ဆရာၪီးဧေကၽာ္ရဟိခလီသည္။ ၪပေဒနည္းပညာပိုင္းကိုလည္း စိတ္ဝင္ တစားဟိတတ္သည့္ ဆရာၪီးဧေကၽာ္သည္မဟာဝိဇၨာဘြဲ႔ရဟိႃပီးေနာက္ ၪပေဒဘာသာရပ္ကို ဆက္လက္ေလ့လာရာ ၁၉၆၆ ခုႏွစ္တြင္ ၪပေဒ ပညာဘြဲ႔ (B.L.) ကိုလည္းရဟိခလီသည္။ ထိုေနာက္သူသည္ေတာင္ႄကီး ေကာလိပ္သို႔ ေႁပာင္းရႊိ႔အမႈထမ္းသည္။

ေတာင္ႄကီးေကာလိပ္တြင္ နည္းႁပအႁဖစ္တာဝန္ထမ္းေဆာင္ နိန္စၪ္ကာလအတြင္းတြင္ ၪီးဧေကၽာ္သည္ သူကိုယ္တိုင္အတြက္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ႁမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ေသာ္လည္းေကာင္း သမိုင္းဝင္မည့္ စာအုပ္တအုပ္ကို ရြီးသားႁပဳစုခလီသည္။ ထိုစာအုပ္ရြီးသားရန္အတြက္ ၪီးဧေကၽာ္သည္ ခဲတံအေခၽာင္း ၄၀ ကို တိ’ နိန္ေအာင္ခြၽန္ထား၏။ နိစၪ္ ၃ နာရီတြင္ ေကၽာင္းဆင္းႃပီးႃပီးခၽင္းတနာရီခြဲႂကာ စာရြီး၏။ အႁခားဆရာ၊ ဆရာမအခၽိဳ႔က ‘ဆရာဧေကၽာ္မွာ တရက္မွာထမင္းသံုးနပ္စားရစြာလဲမဟုတ္၊အပိုအလုပ္တိကိုအစြာဖို႔လုပ္နိန္ေရာင္’ ဟူေသာ ေႁပာစကားမၽား ႁဖင့္ ေဝဖန္ေစာေႂကာကတ္သည္ကိုလည္း ရက္ႁပတ္ရက္ႁပတ္ ခံရသည္ဟုဆိုပါသည္။

ဘေဇာင္ပင္ဆိုစီ၊ သူသည္ နိစၪ္တရက္လွ်င္ တနာရီခြဲစီ အခၽိန္ ပီးကာ ၃ ႏွစ္တိတိရြီးသားႃပီးသကာလ ‘ႁမန္မာႏိုင္ငံ အမၽိဳးသားပညာ ေရးသမိုင္း’ စာအုပ္ကိုႁပဳစုႃပီးစီးခလီသည္။ ထိုစာအုပ္ႁဖင့္ပင္ တကၠသိုလ္ နည္းႁပဆရာ ၪီးဧေကၽာ္ သည္ ၁၉၇၁ ခုႏွစ္တြင္ ‘အမၽိဳးသားစာပီဆု’ ကို ဆြတ္ခူးရဟိခလီသည္။ ရည္မွန္းခၽက္ကို မၽက္ႁခည္အႁပတ္မခံပဲ တစိုက္ မတ္မတ္ ႄကိဳးစားတတ္သူမၽား၏လက္ဝယ္သို႔ ‘ပန္းတိုင္’ ႏွင့္ ‘ေအာင္ပြဲ’ မွာ မလြဲဧကန္ေရာက္ဟိကတ္စႃမဲႁဖစ္ေႂကာင္း ဆရာႄကီးက သက္သီထူႁပ လိုက္ႁခင္းပင္ႁဖစ္ပါခၽိမ့္မည္။

ပီအိတ္ခၽ္ဒီ ခရီးရွည္

မဟာဝိဇၨာဘြဲ႔ကိုယူကာ လုပ္ငန္းခြင္၌ေအာင္ႁမင္မႈမၽားရဟိႃပီး ေနာက္ ဆရာၪီးဧေကၽာ္သည္ ပါေမါကၡဘြဲ႔ (Ph.D.) ကို အရယူေရးအတြက္ ႏိုင္ငံႁခားပညာေတာ္သင္အႁဖစ္လားေရာက္ရန္ အခြင့္အေရးကို မလြတ္ တမ္းလိုက္ရွာနိန္ခလီသည္။ ယင္းကာလအတြင္း ဆရာၪီးဧေကၽာ္သည္ အိန္ဂလိခၽ္ဘာသာႁဖင့္ထုတ္ဝီသည့္ ႆဂါးဒီးယန္း (The Guardian) ႆ ေနးသွ်န္း (The Nation) သတင္းစာမၽား၏ အယ္ဒီတာ့အာေဘာ္ (Editorial) ကို နိစၪ္ အေခါက္ေခါက္ဖတ္၏။ အႄကိမ္ႄကိမ္မွတ္၏။ အလီလီ ေလ့လာ၏။ ယင္းသို႔ႁဖင့္သူတတ္အားသရြိႏွင့္ ရိုးသားႄကိဳးစားစြာႁပင္ဆင္ ထားသည့္ ဆရာဧေကၽာ္သည္ ႏိုင္ငံႁခားပညာေတာ္သင္လားရန္ ေကၽာင္း သားမၽားစီစစ္ရြီးခၽယ္သည့္ စာမိန္းပြဲကို ဝင္ေရာက္ေႁဖဆိုရာ ေႁဖဆိုသူေပါင္း ၃၀ဝ၀ ေကၽာ္အနက္ ပထမ ရဟိကာ ၁၉၇၃ ခုႏွစ္တြင္ ႂသ စေႂတးလွ် (Australia) ႏိုင္ငံသို႔ ပညာေတာ္သင္အႁဖစ္ စီလႊတ္ႁခင္းခံခ ရပါ သည္။

ႂသစေႂတးလွ်တြင္ ပညာေလ့လာခၽိန္၌ သူႏွင့္ေခတ္ႃပိဳင္အႁခား သူမၽားက ႁမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္းကိုရြီးကာ ပါေမာကၡဘြဲ႔ကိုယူကတ္စၪ္ ဆရာ ၪီးဧေကၽာ္မွာမူ ႁမန္မာႁပည္တႁပည္တည္းအတြက္ကြက္ႃပီးေလ့လာရြီး သားကာပါေမါကၡဘြဲ႔ကိုမယူလို။အႁခားႏိုင္ငံမၽား၏သမိုင္းကိုလည္းေလ့လာ လိုသည္။ သို႔ႁဖင့္အရွိေတာင္အာသွ်နိုင္ငံမၽားသမိုင္းကို ရြီးသားရန္ သူဆံုး ႁဖတ္လိုက္လီသည္။ ထိုအတြက္ ထိုင္းစာပီႏွင့္စကားကို ေလ့လာသင္ႂကား သည္။ အိန္ဒိုနီးသွ်ားႏွင့္ႁပင္သစ္စာပီမၽားကိုလည္းေလ့လာသည္။ (ေအ နိန္ရာ၌ စကားစပ္မိ၍ သူ၏ အတြိအႄကံဳမၽားကိုအႃခီခံႃပီး ဆရာႄကီးက ေႁပာႁပသည္မွာ သူသည္ ‘ရခိုင္’ တၪီးႁဖစ္သည့္အတြက္ သူမၽားထက္ ပိုႃပီးႄကိဳးစားရန္လိုေႂကာင္း၊ သာမန္ထက္ ရွိက ၂ လံ၊ ၃ လံ၊ ၄ လံ ေလာက္ေရာက္နိန္မွ အတန္တန္ကၽမည္ႁဖစ္ေႂကာင္း၊ ‘တန္းတူလွ်င္ ေနာက္က’ ဟု မွတ္သား စရာစကားဆိုပါသည္။ စကားခၽပ္။)

အရွိ႔ေတာင္အာသွ်နိုင္ငံမၽားသမိုင္းကိုရြီးသားရန္အတြက္ ထိုင္း၊ အိန္ဒိုနီးသွ်ားႏွင့္ႁပင္သစ္ဘာသာရပ္မၽားကို ေလ့လာနိန္စၪ္ ‘ယိုးဒယား စာကိုေလ့လာသည့္အတြက္’ ဟု အေႂကာင္းႁပကာ ဆရာဧေကၽာ္အား ႏိုင္ငံႁခားပညာေတာ္သင္အႁဖစ္မွရပ္စဲကာ ႁမန္မာႁပည္သို႔ႁပန္လာရန္(ယင္းအခၽိန္က)ပညာေရးဝန္ႄကီး ေဒါက္တာညီညီ၏ ဆင့္ေခၚႁခင္းကို ခံခရ လီသည္။ ၁၉၇၄ခုႏွစ္၊ ႂသဂုတ္လတြင္ ထိုစၪ္က ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ ၪီးေန ဝင္း ႂသစေႂတးလွ်သို႔ ႏွစ္ႏိုင္ငံခၽစ္ႂကည္ေရးအတြက္ လာေရာက္လည္ပတ္ စၪ္ မဲလဘုန္း (Melbourne) ႃမိဳ႔ေတာ္၌ ၪီးေနဝင္းအား ကိုယ္တိုင္လား ေရာက္တြိဆံုခကတ္သည့္ေကၽာင္းသားမၽားထဲ၌ ဆရာၪီးဧေကၽာ္သည္ လည္း တၪီးအပါအဝင္ႁဖစ္ခပါသည္။ ယင္းႏွစ္ ႏိုဗမ္ဘာႏွင့္ဒီဇိမ္ဘာလ မၽားတြင္ ၪီးသန္႔အေရးအခင္းႁဖစ္ခၽိန္၌ ဆရာၪီးဧေကၽာ္မွာ ပညာေရး ဝန္ႄကီး၏အမိန္႔ကို မလြန္ဆန္ႏိုင္သည္ႁဖစ္ရာ ပညာတပိုင္းတစႁဖင့္ ႁမန္မာ ႏိုင္ငံသို႔ႁပန္ေရာက္နိန္သည့္အခၽိန္ႁဖစ္လီသည္။

သို႔ေသာ္ ‘ႁဖစ္လိုသည့္ဆႏၵကိုမည္သည့္အခါမွ အာရံုမပၽက္စီ ႏွင့္၊ မီးေရာင္စံုကိုႁမင္၍ အာရံုမႁပန္႔လြင့္စီႏွင့္’ ဟူေသာ သူ႔ဖခင္၏ဘဝ သမိုင္းဝင္အမွာစကားကို လက္ကိုင္ထားကာ အရာရာကို ေအာင္ႁမင္စြာ ေကၽာ္ႁဖတ္လာသည့္ ဆရာၪီးဧေကၽာ္အား ထိုအေႏွာင့္အယွက္မၽားက တားဆီးရန္မစြမ္းေဆင္ႏိုင္ခပါေခၽ။ ‘လိုလွ်င္ႄကံဆ၊ နည္းလမ္းရ’ ဆိုသကဲ သို႔ သူ၏ပညာေရးခရီးကို ဆက္လက္ခၽီတက္ႏိႈင္ေရးအတြက္နည္းလမ္း သစ္မၽားလိုက္လံႂဟာဖြီရာတြင္ ကံေကာင္းေထာက္မသည့္ အခြင့္အေရး တရပ္ကို ဆရာၪီးဧေကၽာ္လားတြိသည္။ ထိုအရာကားအႁခားမဟုတ္။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတၪီးေနဝင္း၏ဇနီးေဒၚနီနီႁမင့္သည္ ဆရာၪီးဧေကၽာ္ႏွင့္ ေကၽာင္းနိန္ဖက္သူငယ္ခၽင္းမၽားႁဖစ္ခကတ္သည္။ သို႔ႁဖင့္ ရခိုင္အမၽိဳးသား ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီဝင္ ၪီးလွထြန္းႁဖဴ၏ အႄကံပီးခၽက္ႁဖင့္ၪီးေနဝင္းထံသို႔(မိမိ၏ပညာတပိုင္းတစ) အေႁခအေနအား စာတေစာင္ရြီးသားတင္ ႁပရန္ စီစၪ္ကာေဒၚနီနီႁမင့္၏အကူအညီႁဖင့္ ၪီးေနဝင္းအား ေအဒီလမ္းမွအိမ္တြင္ ကိုယ္တိုင္လားေရာက္တြိ႔ဆံုခြင့္ ရဟိခလီသည္။ (ၪီးလွထြန္းႁဖဴ၏ အႄကံပီး ခၽက္မွာ ‘လူႄကီးမၽားသည္ လြန္စြာအလုပ္မၽားကတ္သည္ႁဖစ္ရာ စာကို တိုတိုတုတ္တုတ္ႏွင့္ လိုရင္းကိုသာရြီးရန္’ ဟူေသာ အႄကံပီးခၽက္ႁဖစ္ပါ ေႂကာင္း။ စကားခၽပ္။)

ယင္းသို႔ႁဖင့္ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္တြင္ ေဒါက္တာခင္ေမာင္ဝင္းအား ပညာေရးဝန္ႄကီးသစ္အႁဖစ္ အစားထိုးခန္႔အပ္မႈႏွင့္အတူ အဆိုပါႏွစ္၊ ဂၽန္ ႏၽဴဝါရီလ တြင္ ဆရာၪီးဧေကၽာ္သည္ ဗန္ေကာက္သို႔ႁပန္လည္ေရာက္ဟိ ကာ ထိုင္းစာပီကို ထပ္မံေလ့လာခြင့္ရဟိခသည္။ ထိုေနာက္ႂသစေႂတးလွ် သို႔ႁပန္လည္လားေရာက္ ပညာသင္ႂကားႃပီး ‘အရွိေတာင္ အာသွ်ပင္မႏိုင္ ငံမၽားသမိုင္း’ (History of Mainland South East Asia) ဘာသာရပ္ႁဖင့္ ပါေမါကၡဘြဲ႔ (Ph.D.) ကို ၁၉၇၈ ခုႏွစ္တြင္ ထိုက္တန္စြာ ရဟိခပါသည္။

ပါေမာကၡဘြဲ႔ကိုရဟိႃပီးေနာက္ ဆရာႄကီးသည္ ရန္ကုန္တကၠ သိုလ္ (University of Rangoon - Burma) ၊ ဖါယာ့ပ္ တကၠသိုလ္ (ဇင္းမယ္) (Payap University – Chiang Mai, Thailand)၊ ေကာ္နဲတကၠ သိုလ္ (အေမရိကန္)(Cornell University – U.S.A.)ရို႔တြင္ ပါေမာကၡ အႁဖစ္ပညာေရးတာဝန္မၽားထမ္းေဆာင္ခႃပီး ေနာက္ဆံုးအနိန္ႁဖင့္ နယူး ေယာ့တကၠသိုလ္ (New York University - USA) တြင္ တာဝန္ထမ္း ေဆာင္ကာ အႃငိမ္းစားယူခလီသည္။

ယင္းကား မၽားစြာေသာ အခက္အခဲမၽား၊ အတားအဆီးမၽား ႂကားမွ တကၠသိုလ္ပါေမာကၡႁဖစ္လိုလွသည့္ အကြၽန္ရို႔ရခိုင္အမၽိဳးသား ပညာသွ်င္ ဆရာႄကီးပါေမာကၡေဒါက္တာ ၪီးဧေကၽာ္၏ ရည္မွန္းခၽက္ႏွင့္ ပန္းတိုင္သို႔အေရာက္ ခၽီတက္ခပံုအေႂကာင္း တစိတေစာင္းပင္ႁဖစ္ပါသည္။

တကၠသိုလ္ပါေမာကၡဘဝမွအနားယူႃပီးေနာက္ဆရာႄကီးသည္အ ေမရီကန္ႁပည္ေထာင္စု၊နယူးေယာ့ႃမိဳ႔တြင္အႃခီခၽနိန္ထိုင္ကာႁမန္မာ့အေရး ကြၽမ္းကၽင္သူတၪီးအနိန္ႁဖင့္လည္းေကာင္း၊ ရခိုင္အဖြဲ႔အစည္းမၽားစြာ၏ ၪီး ေဆာင္နာယကႄကီးအႁဖစ္လည္းေကာင္း၊ ရခိုင္လူငယ္မၽားအားဆံုးမသြန္ သင္၊ ႂသဝါဒမၽားပီးအပ္သူ သက္ႄကီး၊ ဝါႄကီးအသိပညာသွ်င္တၪီးအႁဖစ္ လည္းေကာင္းရပ္တည္နိန္ထိုင္နိန္ခပါသည္။

စာဖတ္ပရိသတ္မၽား၊ ရခိုင္သူ ရခိုင္သားမၽား၊ ကမBာသူ၊ ကမBာ သားမၽား အားလံုး‘ရြက္ကၽိဳးလွ်င္ တက္ထိုးေလွာ္မည္၊ တက္ကၽိဳးလွ်င္ လက္ထိုးေလွာ္မည္’ ဟူသည့္ မဆုတ္မနစ္ေသာလံု႔လ ၪႆဘ၊ ခိုင္ခံ့ႃမဲႃမံ လွသည့္စိတ္ဓါတ္ႏွင့္ႏွလံုးသားကိုယ္စီႁဖင့္ မိမိ၏လိုရာခရီးပန္းတိုင္သို႔ ခလုတ္မထိ၊ ဆူးမႃငိပဲ အေရာက္ ခၽီတက္ႏိုင္ကတ္ပါစီ။

သဘာဝအားႁဖင့္လည္းေကာင္း၊ လူသားမၽားဖန္တီးထားေသာ အားႁဖင့္လည္းေကာင္း အေရာင္အသြီး စံုလြန္းလွသည့္မီးေရာင္မၽားကို ႁမင္၊ တြိ၊ ႂကား၊ သိ၊ ထိတြိ နိန္ခရသည့္တိုင္ တခုအာရံုလည္းမႁပန္႔လြင့္ ေအာင္ ထိမ္းခၽဳပ္အားတင္းပနာ အတိုင္းအတာတခုထိ သမာဓိတရား အားေကာင္းခသည့္ ရခိုင္အမၽိဳးသား အသိပညာသွ်င္၊ မၽိဳးခၽစ္ပုဂၢိဳလ္ ဆရာႄကီးပါေမာကၡ ေဒါက္တာဧေကၽာ္တေယာက္ ေကာင္းရာသုဂတိလား ပါစီေႂကာင္း ဆုေတာင္းပတၲနာ ႁပဳလိုက္ပါသတည္း။ ။

အားလံုးကို ခင္မင္ေလးစားလွ်က္


0 comments:

Post a Comment

Follow on Blogger

ရခိုင္ မ်ဳိးဆက္သစ္ လူငယ္မ်ား အစည္းအရံုး (ထိုင္းနိုင္ငံေရာက္ ျမန္မာ့ ေရႊ႕ေျပာင္းအလုပ္သမားမ်ားအား ထိုင္းဥပေဒႏွင့္အညီ အေထြေထြ ကူညီေပးေရး ေစတနာ့ဝန္ထမ္း ကြန္ယက္) AGYO อาระกัน องค์กรเยาวชน คนรุ่นใหม่ (กลุ่มอาสาสมัครเครือข่ายช่วยเหลือแรงงานข้ามชาติสัญชาติพม่า ที่อาศัยอยู่ในประเทศไทย โดยให้ความช่วยเหลือทั่วไป ในภัยใต้กฎหมายไทย) AGYO ​

ထိုင္းျမန္မာတိုင္းရင္းေပါင္းေပါင္းစံုရိုးရာယဥ္ေက်းမႈမႈပြဲ

AGYO ARAKAN

Total Pageviews

Follow us on facebook

အဖတ္အမ်ားဆံုး

အုပ္စုအလိုက္ ပိုစ့္မ်ား

ဆရာေတာ္ အသွ်င္ဥတၱမ

http://www.agyo.org/2015/01/blog-post.html

ဆရာၾကီး ဦးသာထြန္း

http://agyo.org/2015/08/blog-post_14.html

Online Radio Arakan

လအလိုက္ ပိုစ့္မ်ား

Translate